Liesbeth Crommen is woonzorgmanager in Woonzorgcentrum De Vliet, een thuis voor 60 bewoners met dementie. Naar aanleiding van een project rond innovatie, nl. EFRO DEMENTIEZORG, willen ze in De Vliet een aantal nieuwe technologieën uitproberen die de kwaliteit van de zorg kunnen verbeteren. Als eerste testen ze de Momo BedSense App uit.
"Technologie is interessant om de zorg te ondersteunen en om de prioriteit te kunnen bepalen zodat er zoveel mogelijk zorg naar de juiste bewoners gaat."
Wat zijn jullie plannen op het gebied van innovatie?
Het is onder meer de bedoeling dat wij voor De Vliet de komende jaren gaan kijken wat er op de markt is op gebied van innovatie en technologie. Er zijn heel wat zaken in ontwikkeling om personen met dementie beter te kunnen opvolgen, beter te kunnen begeleiden. Ook om er voor te zorgen dat medewerkers van de zorg beter hun werk kunnen doen, en om de kwaliteit van de zorg in het algemeen te verbeteren. En één van die dingen is de Momo BedSense App.
We zijn enkele weken geleden gestart met een testfase, waarbij we als één van de eerste zorgvoorzieningen in Vlaanderen de kans krijgen om de app uit te proberen. In Nederland is die al volop in gebruik, in meer dan 2000 bedden, maar voor Vlaanderen is dit een pilootproject.
We hebben het product nog niet aangekocht, we mogen het drie maanden uittesten en kijken wat het ons oplevert, of het echt iets voor ons is. We gaan er ook nog een aantal andere technologieën naast leggen, en zullen dan bekijken wat ons het beste helpt.
Kan je ons iets meer vertellen over de Momo BedSense App?
De Momo BedSense App is een app die geïnstalleerd wordt op een smartphone van een zorgvoorziening en die verbonden is met een matrassensor. Dat is een dunne plaat met sensor die onder de matras van het bed zit. De sensor registreert beweging en houding, en ook verandering van beweging. De sensor kan detecteren of een bewoner in bed ligt of niet, of hij heel beweeglijk is in bed of dat hij uit bed gaat komen. Momenteel hebben alle 60 bedden hier zo’n matrassensor gekregen.
Via de app heeft het personeel een overzicht van de 60 bedden, en kunnen ze bij elke kamer zien of de bewoner in bed ligt of niet. Ze kunnen ook zien hoe lang iemand in bed ligt, of die altijd in dezelfde houding ligt of net heel onrustig is.
Voor de medewerkers van de nachtploeg bijvoorbeeld geeft dit heel veel interessante informatie over het gedrag van de bewoner en of er dan eventueel iets verontrustend te signaleren is waarop ze dan meteen kunnen inspelen.
Vertrouwen jullie op de app, of gaat het personeel toch nog de kamers in?
Natuurlijk blijft ons zorgteam onze bewoners op de kamer bezoeken. We zijn nu vooral aan het testen: hoe betrouwbaar is de app, kloppen de gegevens met de realiteit?
Wat nu al heel nuttig blijkt is de melding: intentie uit bed. Dan weten de medewerkers dat ze bij personen met een groot valrisico onmiddellijk moeten gaan kijken.
Voor de medewerkers van de nachtploeg geeft de app een extra gevoel van gerustheid. Ze moeten niet steeds alle kamers binnen gaan, en kunnen meer tijd besteden aan bewoners die daar echt behoefte aan hebben. Er is ook minder kans dat de bewoner onnodig wakker wordt.
Slaat de app ook gegevens op, of zie je enkel wat er op het moment gebeurt?
Hij slaat ook gegevens op, dat is één van de interessante zaken. Je kan bij elke bewoner nagaan of hij bijvoorbeeld een stabiel slaappatroon heeft of ’s nachts steeds uit bed gaat. In een volgende stap kan het ons helpen om daar, eventueel met ondersteuning van de huisarts, verbetering in te brengen.
Het geeft ook info aan de ochtendploeg: wie is er al wakker, wie kunnen we eerst helpen met wassen en aankleden. Uit ervaring weten de zorgkundigen al wel wie de vroege vogels zijn en wie graag uitslaapt, maar het geeft toch weer extra informatie.
De app geeft ook een dagoverzicht, je kan zien welke periodes iemand in bed gelegen heeft. Bij bewoners met dwaallgedrag, of bij mensen die om de zoveel tijd een wisselhouding moeten krijgen is dat nuttige informatie.
We starten gefaseerd op. In een volgende fase gaan we er ook nog bepaalde alarmen aan koppelen. Maar dat is voor later, nu zijn we nog in de fase om het programma te leren kennen en met de app te leren werken.
Krijgt het personeel een opleiding?
Ja, er zijn twee momenten van opleiding door de firma en er is ook een introductiemodule op de app. Je kan een tour volgen als je de app voor het eerst gebruikt. En verder leer je het door de app te gebruiken.
Wat is je conclusie tot nu toe?
Het is technologie die interessant is om de zorg te ondersteunen en om de prioriteit te kunnen bepalen zodat er zoveel mogelijk zorg naar de juiste bewoners gaat. Als je niet nodeloos alle kamers moet controleren kan je meer tijd spenderen aan wat op dat moment nodig is.
Het is zeker niet dat we eraan willen koppelen dat we minder zorgkundigen moeten inzetten, wel dat we de kwaliteit van de zorg kunnen verbeteren.
Tekst: Chantal Dierckx