Zorgcoach Nathalie wijst je graag de weg

Nathalie Malfait is zorgcoach bij Zorggroep Orion.

Wat doet een zorgcoach precies en wie kan er bij Nathalie terecht?

Nathalie is bereikbaar op het nr. 014 28 43 39

Waaruit bestaat je takenpakket voornamelijk?

Het is een halftijdse baan. ‘Zorgcoach’ is een nieuwe functie binnen Zorggroep Orion die ontstaan is vanuit de signalen en noden die opgepikt werden in de verschillende dienstencentra van mensen waarbij het zelfstandig thuiswonen, al dan niet onverwacht, onder druk komt te staan. Als zorgcoach krijg ik de ruimte en tijd om samen met deze mensen te kijken wat ze nodig hebben om zo lang en aangenaam mogelijk in hun thuisomgeving te kunnen blijven. Dat kan gaan van het opstarten van poetshulp, maaltijden aan huis, tot het oplossen van mobiliteitsproblemen. Ook mensen waarvoor de zorg voor hun partner zwaarder wordt of die nood hebben aan meer sociaal contact, kunnen bij mij terecht. Tenslotte kan ook bekeken worden welke financiële mogelijkheden, tegemoetkomingen, van toepassing kunnen zijn.

Zorggroep Orion

Ik luister naar de noden, het verhaal van mensen en geef hen dan meer informatie over alle mogelijkheden en bestaande diensten. Indien nodig, neem ik samen met hen contact op met deze dienst.

Ook indien het aanbod van thuiszorgdiensten niet beantwoordt aan de vraag, kan doorverwijzing naar een assistentiewoning of een woonzorgcentrum besproken worden.

Is dit aanbod voor iedere inwoner van Turnhout?

Ik ben er voor iedereen in Turnhout die (nog) zelfstandig thuis woont en een zorgvraag heeft. Mijn dienstverlening is gratis voor hen.

“Ik luister naar de noden, het verhaal van mensen en geef hen dan meer informatie over alle mogelijkheden en bestaande cliënten.”

Hoe en waar kunnen de mensen je vinden? Doe je ook huisbezoeken?

Op maandag kan je me terugvinden in lokaal dienstencentrum de Schoor, op dinsdag in de Albert Van Dyckstraat en op donderdag in de Wissel. Ik kom verspreid over de verschillende dienstencentra met het doel zoveel mogelijk mensen te bereiken. Ik hoop dat als mensen mij eens gezien en ontmoet hebben, het de stap verlaagt om me aan te spreken.

Mensen die niet in de dienstencentra komen of geraken, kunnen me steeds bellen of mailen.

Zowel met de mensen die ik in de dienstencentra ontmoet, als degene die me telefonisch of per mail contacteren, plan ik dan een huisbezoek in om rustig in gesprek te kunnen gaan en te bekijken wat de noden zijn.

Ook als je bezorgd bent om je buur, een familielid of een kennis, kan je me contacteren om de mogelijkheden te bespreken.

Wat zijn momenteel de meest voorkomende zorgvragen in Turnhout?

Turnhout is heel groot natuurlijk en na drie maanden is het niet evident hier al een conclusie over te maken. Ik merk wel op dat veel alleenstaande mensen nood hebben aan een babbel of luisterend oor en die kan en wil ik hen bieden. Verder is het heel individueel bepaald; iedere mens heeft verschillende noden waardoor er telkens opnieuw samen naar een oplossing op maat gezocht moet worden.

Zorggroep Orion

Nathalie, wanneer is een dag voor jou geslaagd?

Gezien ik blij word van sociaal contact, is een fijne ontmoeting – een goed gesprek al reden om te spreken van een geslaagde dag. Wanneer ik samen met een zorgvrager een oplossing kan vinden waardoor hij/zij zich geholpen, ondersteund voelt, kan mijn dag helemaal niet meer stuk!

Tekst: Rob Penders

Deel